تأكيد انحصاري شيعه بر پيروي از علي علیه السلام و فاطمه سلام الله علیها و ديگر اهل بيت پيامبرعلیهاالسلام
آيا تأكيد انحصاري شيعه بر پيروي از علي و فاطمه و ديگر اهل بيت پيامبر، مانع بهره مندي اهل سنت و بلكه تمام آدمياني كه به معرفت و فضيلت و عدالت نيازمندند، از آن ها نمي شود؟ و آيا شيعه چنين حقي دارد؟
پاسخ:
در پاسخ اين مسئله يادآوري اين نكته لازم است كه شيعه نه تنها مانع بهره مندي ديگر انسان ها از اعم از مسلمان و غير مسلمان از پيامبر و اهل بيت معصومش نيست، بلكه تمام هدفش اين است كه با معرفي اهل بيت پيامبر و جايگاه خاص آن ها در جامعه اسلامي و انساني زمينه بهره مندي بيشتر انسان ها را از هدايت و معرفت و معنويت آن بزرگواران فراهم كند.
بلي يكي از ويژگي هاي منحصر به فرد شيعه اين است كه در طول تاريخ، اميرالمؤمنين ـ عليه السلام ـ را بعد از پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ رهبر و پيشواي بلامنازع و خليفه و جانشين لايق و بلافصل پيامبر ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ مي دانند و اعتقاد راسخ دارند كه بعد از پيامبر ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ علي ـ عليه السلام ـ رهبر و پيشواي جهاني است كه پيامبر به دستور خداوند متعال در هجدهم غدير سال دهم هجري در وادي غديرخم اين مساله را به مسلمانان ابلاغ فرمود.
و به همين دليل شيعيان از همان آغاز بعد از رحلت پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ به تبعيت از دستور رسول خدا ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ ، علي ـ عليه السلام ـ را رهبر و پيشواي جهان اسلام مي دانند و در اين راه چه رنج ها و ستم هايي را كه متحمل نشده اند! و تمام هدف آن ها از اين اول تبعيت از حق و حقيقت بوده و نيز زمينه سازي براي گسترش آن در دل و جان همه تشنگان حق و حقيقت و عدالت و فضيلت بوده است. پس تأكيد شيعه بر منحصر كردن راه درست پيروي از پيامبر به پيروي از اهل بيت اوف در راستاي فراهم سازي استفاده همه انسان هاي حقجو از اين معدن علم و تقوا و فضيلت بوده است.
بنابراين علي ـ عليه السلام ـ و فاطمه ـ عليها السلام ـ و ديگر اهل بيت را كساني از بشريت گرفتند كه نگذاشتند به عنوان الگو و اسوه و رهبر جهاني مطرح بشوند. آن هايي كه در سقيفه بني ساعده جمع شدند، در حالي كه چند روزي و بلكه چند ساعتي از رحلت پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ نگذشته بود، بر خلاف سفارش هاي آن بزرگوار كه شيعه و سني آن را نقل كرده اند، افراد ديگري را بدون در نظر گرفتن مقام خطير خلافت و لياقت جانشيني رسول اكرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ ، به جاي اميرالمؤمنين به رهبري امت اسلامي برگزيدند. و به اين هم اكتفاء نكردند بلكه براي «جلوگيري از نشر فضايل اهلبيت ـ عليهم السلام ـ ساليان متمادي از نقل روايت و احاديث نبوي جلوگيري كردند و به نقل مورخين خود اهل سنت، نام مقدس (علي) را بر فرزندان مسلمان جرم مي دانستند و افرادي را كه چنين نامي براي فرزندان شان مي نهادند، مجازات مي كردند».(1) و براي در تنگنا قرار دادن اهل بيت ـ عليهم السلام ـ فدك را به زور از فاطمه زهرا ـ عليها السلام ـ گرفتند و فرزندان رسول خدا (امام حسن و امام حسين ـ عليهم السلام ـ ) را بعد از مدت كوتاهي از رحلت رسول اكرم مظلومانه به شهادت رساندند.
بنابراين، انصاف است كه شيعه متهم به گرفتن اهل بيت از بشريت و مسلمانان شود؟! آيا شيعه علي و فاطمه را از مردم گرفته اند و يا اين كه كساني كه اين همه ظلم و ستم در حق اهلبيت ـ عليهم السلام ـ روا داشته و علي ـ عليه السلام ـ را در رديف و همسان معاويه و مانند او مي دانند؟!
پاورقی:
1. تهذيب الکمال، حافظ، مسند احمد، ص367.